Evolutia pietei de recrutare in Romania

Evolutia pietei de recrutare a fost afectata in ultimii ani atat de dinamica industriilor si a economiei cat si de dinamica interna. Tehnologiile noi, social media, preferintele si valorile generatiei tinere, raportul dintre cererea si oferta de munca, au facut ca atat angajatorii cat si firmele de recrutare sa se schimbe.

Interviu realizat de Georgiana Calin, Business Magazin, Romania

Sa presupunem ca mai multi candidati ce opteaza pentru același job au CV-ul ideal pentru pozitia dorita. Care sunt celelalte calitati pe care le așteapta un angajator, ce face diferenta?

Pe langa experienta acumulata si calitatea studiilor absolvite, mai sunt cateva lucruri cruciale care vor face tot timpul diferenta. In primul rand valorile candidatului respectiv (onestitatea si integritatea), lucru pe care nu il poti citi din CV. La fel de importanta este dimensiunea emotionala a personalitatii candidatului: increderea, o buna cunoastere de sine, modul cum repationeaza si interactioneza cu ceilalti, capacitatea de a crea legaturi de calitate, atitudinea fata de schimbare, o anume generozitate, etc. Nici aceste lucruri nu se pot citi intr-un CV. Daca vorbim de o pozitie de top management sunt foarte importante anumite trasaturi de leadership: orientarea strategica, intelegerea pietelor si a clientului, modul cum atinge rezultatele propuse, capacitatea de a dezvolta oameni si de a genera schimbare. Un element cheie este potrivirea cu organizatia pentru care ar vrea sa lucreze din punct de vedere al valorilor, a culturii, a proceselor si sistemelor, categorie pe care noi o numim portabilitate a competentelor. Si poate ca cel mai important aspect este evaluarea potentialului pe care candidatul il are pentru a se dezvolta si a crea valoare in noul rol: motivarea lui de a performa la un nivel excelent, capacitatea de invatare si adaptare, angajamentul pe care e dispus sa-l faca si determinarea cu care face lucrurile. Niciunul din aceste lucruri nu se gasesc intr-un CV. Si de cele mai multe ori nu le poti verifica pe toate vorbind doar cu candidatul ci trebuie sa vorbeste despre aceste lucruri si cu oamenii cu care a lucrat in trecut si care pot sa iti impartasasca din experienta lor de munca cu persoana respectiva, asa numitul proces de ‚refference check’ care este crucial in meseria noastra. 

Cat de importante sunt studiile in cadrul procesului de angajare și ce pondere detin acestea in decizia finala? 

Contrar a ce s-ar crede, sunt foarte importante. Absolvirea unei scoli bune, determinarea de a continua studiile in paralel cu serviciul, invatarea continua, curajul de a intrerupe cariera pentru a face un MBA sau determinarea de a-l face in paralel sunt toate foarte importante si spun multe lucruri depre personalitatea, calitatea si potentialul omului pe care-l ai in fata.  Accesul la educatie este mult facilitat in ultimii ani de tehnologie iar educatia informala este din ce in ce mai prezenta. Agilitatea in invatare este o competenta care face diferenta in alegerea candidatilor de pe lista scurta.

 

Care sunt cele mai cautate joburi, in prezent, in Romania? Ce s-a shimbat fata de acum cinci ani? De ce s-au produs aceste schimbari, care ar fi motivele pentru popularitatea acestora?

Fiecare industrie e intr-o anume faza a dezvoltarii ei, fie datorita ciclurilor economice fie datorita evolutiei si inovatiei. Oamenii vor cauta tot timpul sa lucreze mai degraba in industrii ‚pe val’ pentru ca acolo e mai multa noutate, sunt mai multe oportunitati si e mai usor (de multe ori) sa obtii rezultate. Astazi lumea vrea sa plece lucreze in tehnologie, servicii si industrii ‚distruptive’. Motivele sunt fie legate de dinamica economica fie datorita faptului ca intervine un conflict intre propriul sistem de valori si valorile sau modul de operare din acele companii/industrii.

Viata noastra s-a imbunatatit considerabil datorita tehnologiei in ultimii ani. In viitor orice companie va fi legata de industria de software (direct sau indirect). Acest lucru va oferi ocazia de a maximiza potentialul oamenilor. Intr-o lume digitala esti obligat sa ai oamenii potriviti deoarece marea provocare in cea de-a patra revolutie industrila nu este technologia ci omul si cultura organizatiei. Increderea si transparenta sunt valori fara de care companiile nu mai pot funtiona.

Cum vedeti evolutia salariilor in urmatorii cinci ani? Care joburi vor fi cel mai bine platite/cele mai cautate și care joburi nu vor mai exista?

Romania este pe un trend demografic aproape catatrofal. Daca vom continua sa crestem economic in fiecare an atunci lipsa fortei de munca se va simti dramatic in unele zone ale economiei. Consecinta imediata este cresterea salariilor. Putem vedea asta zilele astea in retail si in industrie, desi as spune ca incepe sa fie o realitate peste tot. Pe termen mediu si lung aceasta presiune trebuie sa duca si la o crestere a specializarii si a nivelului de competente. Doua categorii de joburi vof fi cele mai apreciate: fie competente foarte specializate tehnice (inginerie, tehnologie, etc) fie calitati personale excelente (cunoasterea a cat mai multe limbi straine, versatilitatea si capacitatea de a interactiona cu cat mai multe culturi, flexibilitatea si capacitatea de a lucra in orice medii, atitudinea antreprenoriala si creativitatea, etc) 

Cum credeti ca va evolua criza in zona „blue collars”? Cum vedeti evolutia „white collars” in Romania?

Contextul actual din piata romaneasca este unul provocator. Pe de o parte investitiile continua un  trend bun atat in zona de productie (automotive, industrial, etc) cat si in zona de servicii (centre globale, outsouricing, tehnologie) iar pe de alta parte incepand din 2010-2012 se simte enorm de mult prabusirea natalitatii de la inceputul anilor ‚90. Prin urmare, in fiecare an, intra in campul muncii un numar mult mai mic de oameni, in timp ce cererea continua sa creasca. In consecinta investitiile bazate exclusiv pe munca ieftina vor frana si vor scadea in viitor insa cele bazate pe competente bune trebuie sa creasca. Asadar din ce in ce mai putini ‚blue collars’ insa mai specializati si mai bine platiti si din ce in ce mai multi ‚white collars’. Insa pentru a putea ajunge acolo e nevoie de multa determinare si pricepere atat in zona de politici publice cat si in mediul privat.

Cum a evoluat procesul de recrutare in ultimii ani? Ce strategii se folosesc in prezent fata de acum cinci ani? Care sunt principalele strategii folosite de dvs?

Evolutia pietei de recrutare a fost afectata in ultimii ani atat de dinamica industriilor si a economiei cat si de dinamica interna. Tehnologiile noi, social media, preferintele si valorile generatiei tinere,  raportul dintre cererea si oferta de munca, au facut ca atat angajatorii cat si firmele de recrutare sa se schimbe. Astfel vedem din ce in ce mai multe companii pentru care procesul de recrutare este la nivelul de ‚panica’, in care nu reusesc sa acopere toate nevoile in timp util si in calitatea ceruta. Multi se plang de lipsa sau de calitatea slaba a candidatilor si incearca sa compenseze asta fie preluand intern anumite sarcini fie lucrand cu mail multe agentii in paralel. Drept consecinta candidatii potentiali sunt ‚bombardati’ cu telefoane si devin mult mai tranzactionali, fiind perceputi ca mai ‚neseriosi’. In zona de executive search, cea pe care o acoperim noi, Amrop, aspectul cel mai important este cel legat de intelegerea contextului clientului si a dinamicii organizatiei pentru care lucrezi. De aceea consultantul de executive search trebuie sa cunoasca mult mai mult ‚business’ si sa inteleaga dinamica din fiecare industrie. Acest lucru este printre cele mai importante in a merge dupa candidatul potrivit, indiferent daca acesta isi cauta de lucru sau nu. Ori asta nu o faci cu LinkedIn, ci cu instrumentele specifice de executive search. Omul potrivit, la locul potrivit si in momentul potrivit (atat pentru organizatie dar si pentru persoana) e o combinatie care tine de capacitatea fiecarui consultant de a vorbi si intelege limbajul de business al fiecarui client si a fiecarei industrii.   

Care sunt cele mai apreciate sisteme de evaluare a performantei angajatilor? Care sunt companiile din Romania ce ofera cele mai apreciate motivatii?

Performanta angajatilor se muta din individual in elemente de echipa. Tehnologia joaca un rol important. Angajatul devine responsabil 100% (nu HR-ul sau managerul direct). Evaluarea si interactiunea cu oamenii devine un proces continuu ( si nu unul condus de un proces rigid care presupune maxim 2 evaluari pe an)

Care este valoarea pietei serviciilor de recrutare și ce rata de creștere a inregistrat anul acesta fata de aceeași perioada a anului anterior?

Cred ca piata de recrutare depaseste 7 mil de EUR si este in crestere. Amrop, pe segmentul de Executive Search este locul doi in piata din Romania si ne asteptam la o crestere buna in 2016. Majoritatea jucatorilor din piata sunt, cred eu, pe crestere in 2016. Estimez cresterea la 10% per total piata. De altfel cred ca este o corelatie intre nivelul de crestere economica si cel al pietei de recrutare. Tinand cont de driverii cresterii PIB si de evolutia demografica, estimez ca acest raport este de 1 la 2: adica la 1% crestere PIB piata de recrutare creste cu 2%.

Care sunt cele mai mari provocari de care se lovesc in prezent recrutorii? Care ar fi rezolvarea lor și cine sunt responsabilii?

In folclor se spune ca sunt doua cicluri in industria noastra: unul e cel in care te rogi tu de candidati si altul e cel in care se roaga candidatii de tine J. Responsabili sunt toti jucatorii din piata, nu e ceva ce pot rezolva doar firmele de recrutare. Bunaoara astazi in Romania exista un deficit enorm de maistrii. Nu poti sa ii muti la nesfarsit pe aceeasi maistrii dintr-o parte in alta ci trebuie creati altii noi. In contextul actual al sistemului de invatamant firmele au inceput sa se implice in scolarizare si sa gaseasca solutii. La fel stau lucrurile in centrele de servicii si in IT. Recrutatorii au un rol mare in a gasi candidatii cu bune calitati de lideri si de coach. Adica cei care au abilitatile necesare de a creste alti lideri si alti profesionisti, devenind mentori pentru echipele lor si hranindu-se din acest tip de realizari.  

Ce parere aveti despre „42% dintre elevii romani sunt analfabeti functionali”? Cum iși vor gasi acești tineri un job in „era serviciilor”?

Aceasta este o tendinta la nivel global. Intrebarea imi aduce aminte de un discurs al lui Andre Malraux din urma cu 50 de ani, in care spunea ca suntem prima civilizatie care nu mai stie sa isi educe copii. Lucrurile stau mi prost din anumite puncte de vedere dar, din fericire, apar noi feluri de alfabetizare in randul noii generatii. Si poate ca tocmai acest alt fel de alfabetizare va fi motorul care va face ca civilizatia occidentala, careia ii apartinem, sa isi continue trendul ascendent. Organizatiile se vor adapta, asa cum au facut-o cu fiecare generatie noua de angajati. Pentru ca un lucru e sigur, mai degraba dispar companiile decat angajatii din motive de neadaptare.

Puteti citi articolul in publicatia Business Magazin aici.

  • Oana Ciornei