In mintea unui headhunter

Interviu Oana Ciornei, Managing Partner Amrop Romania: Primul pas intr-un proces de recrutare este cel de intelegere a contextului in care compania client activeaza.

Toate search-urile pe care noi le facem sunt diferite, atat in ceea ce priveste competentele urmarite cat si industriile vizate, iar evolutiile din piata (socio-culturale, tehnologice, economice etc.) fac ca cerintele angajatorului sa se modifice constant. Plecand de la intelegerea contextului clientului si a rolului pornim spre identificarea celor mai buni oameni din piata, fie prin surse sau prin cautare directa. Statistic, peste 95% dintre candidatii pe care noi ii plasam nu isi cauta in mod activ un job, ci sunt multumiti de pozitia pe care o au si performeaza in rol. In headhunting partea de cercetare este esentiala, iar cautarea celor mai buni candidati este un proces continuu. In cadrul unui search ajungem sa contactam peste 100 de oameni si ne asiguram ca am ”scotocit” peste tot.

In majoritatea cazurilor, noi abordam candidati care se bucura de succes in compania lor si le propunem o schimbare in cariera, motiv pentru care argumentele pe care le aducem trebuie sa fie unele solide si rolul propus sa adauge un plus de valoare in portofoliul si experienta acestora. Ceea ce mai urmarim este sa intelegem ce anume ii motiveaza si ce asteptari au legate de viitorul lor profesional.

Dincolo de competentele tehnice, valorile, experienta, calitatile de leader si de potential, noi evaluam si o dimensiune pe care o numim ‘organizational fit’ si care adreseaza problema potrivirii dintre candidat si organizatie. Intre nevoia de diversitate si potrivirea/asemanarea de personalitate de care ai nevoie intr-o echipa performanta este un echilibru fin si de aceea procesul de executive search e o stiinta si o arta in acelasi timp.

Un proiect de recrutare este de succes atunci cand persoana pe care am plasat-o  este promovata pentru un nou rol (in sus sau in lateral)  in trei ani de zile. Aceasta este masura ultima a succesului.

Cum sa-ti construiesti relatia cu un headhunter

Le recomandam celor interesati sa-si construiasca relatia cu headhunterii inainte de a fi in situatia de a fi ramas fara un loc de munca. Este important sa stii ce oportunitati exista in piata si sa fii cunoscut de cei din domeniul in care activezi, care te pot recomanda mai departe catre un headhunter.

  • Sa ai un CV actualizat in care realizarile pe care le-ai avut in fiecare rol sa fie evidentiate. In Romania din pacate inca multe CV-uri sunt alcatuite pe baza fisei postului, enumerand activitati si responsabilitati generale care nu intereseaza pe nimeni
  • Orice persoana care-si cauta activ un job trebuie sa stie sa puna o serie de intrebari headhunter-ului pentru a determina legitimitatea, credibilitatea, reputatia si felul in care opereaza respectiva agentie de executive search. Adica sa se asigure ca headhunterul care-l reprezinta in fata clientului poate sa faca acest lucru la standardele internationale ale industriei
  • Nu incerca niciodata sa ascunzi lucruri sau sa omiti parti din CV-ul tau. Aceste lucruri ies la lumina (fie in discutia cu headhunter-ul fie in procesul de verificare a referintelor care este parte din procesul de recrutare)
  • Cunoaste-te cat mai bine. Nu exista candidati perfecti. Impartaseste in mod proactiv lucrurile care te motiveaza/demotiveaza, vorbeste despre lucrurile pe care nu le stapanesti si pe care vrei sa le inveti. In acest fel headhunter-ul te poate sfatui corect astfel incat sa nu intri intr-un rol in care sa fi in scurt timp nefericit
  • Nu intotdeauna o promovare e cel mai bun lucru pentru cariera ta. Evalueaza optiunile existente pentru ca de cele mai multe ori o mutare in lateral poate sa fie alegerea cea mai potrivita. Continutul jobului si contextul in care se afla organizatia sunt mult mai importante decat ceea ce scrie pe cartea de vizita
  • Lasa headhunter-ul sa te asiste pe toata perioada procesului de recrutare si mentine legatura cu el deoarece la fel ca si tine, headhunterul are tot interesul ca tu sa fi de succes.

Sursa: Revista UNICA, editia Noiembrie 2017, interviu realizat de Monica Cismaru, redactor